AlternatiefStaatsbestel.nl

Dividend belastingvrijstelling anders bekeken

07-10-2018 — Ik ga me nu even niet mengen in de inhoudelijke redenaties waarom wel of juist waarom niet, maar ga er eens anders naar kijken.

De enorme impact van de voorgenomen beslissing en daarna de totale Haagse wanorde na de beslissing van Unilever niet naar Rotterdam te komen, geeft aan dat er anderszins iets wezenlijks goed fout zit.

Immers het idee kwam van enkele multinationals via de vezels van Mark Rutte in de Nederlandse politieke speeltuin terecht.
Daarbij het uitstralen van een illusie dat de gehele handelwijze van de politieke elite onder de noemer van DEMOCRATIE valt.

En daar gaat de schoen wringen. Onderstaande 10 punten hieronder zijn ongetwijfeld bekend:

1 Het stond in geen enkel partijprogramma (ook niet in dat van de VVD)
2 Het moest 4 partijen door de strot geduwd worden.
3 Alle 76 Kamerleden zijn gehersenspoeld om voor te zijn (ook wel fractiediscipline genoemd).
4 Om in te stemmen zijn diverse minderheidsstandpunten verzilverd.
5 Was de VVD ‘toevallig’ een coalitie met de PvdA aangegaan, dan was de volledige Kamerfractie van de PvdA voor en de fracties van CDA, D66 & CU unaniem vurig en mordicus tegen. UNANIEM!
6 De beslissingen om tot een coalitie te komen is nooit aan de kiezers voorgelegd, de kwalijke dividenddeal dus ook niet.
7 De maatregel werd gekoppeld aan een groot aantal andere financiële maatregelen.
8 De politiek benoemde, dus niet gekozen Senatoren zouden een totaalpakket hebben gekregen om slechts ja of nee te stemmen, daarmee de politieke TK-besluitvorming nog eens over te doen.
9 Nu de deal niet doorgaat moeten eerder gesloten compromissen heronderhandeld worden, weer zonder kiezersmandaat.
10 Met elkaar breken zullen de 4 niet. Ze staan in de peilingen rond de 50 zetels waardoor partijbelangen voor het voor de bühne vermeende landsbelang gaan.

>>> Conclusie: Is dit democratisch?

Een NRC kop: Unilevers besluit komt deel coalitie best goed uit!
Een fragment uit FD, ook zaterdag 6 oktober:

Het schuurt binnen de coalitie. Om het wankele evenwicht tussen de partners te behouden, wordt krampachtig vastgehouden aan het regeerakkoord. Zo houden de coalitiepartijen elkaar in een wurggreep die zowel de oppositie als de maatschappij op afstand zet. In de Kamer groeit de frustratie. Of het nu om de dividendbelasting gaat, meer geld voor de publieke sector of aanscherping van de eisen rondom de arbeidsongeschiktheid, het draait allemaal op hetzelfde uit. De oppositie botst steeds op tegen een muur van 75 plus stemmen.Een uitzondering is het besluit van staatssecretaris Tamara van Ark om af te zien van haar plan arbeidsgehandicapten onder het minimumloon te laten betalen. Maar dat bevestigt slechts de regel: de maatregel bleek technisch onuitvoerbaar.Van dualisme lijkt geen sprake meer. De Tweede Kamer kan debatteren wat ze wil, maar zit er bij de belangrijke wetsvoorstellen voor spek en bonen bij, zo merkte een boze Martin van Rooijen (50Plus) op tijdens de financiële beschouwingen. Volgens PVV-Kamerlid Leon de Jong is de Kamer voor het kabinet verworden tot een ‘noodzakelijk kwaad waar je even een debatje door gaat jassen’. Einde quote FD.Ook protest partijleiders Wilders & Baudet leveren kritiek op het functioneren van de politiek, de SP nu met Marijnissen heeft nog geen half en zelfgebakken potje kunnen breken.

Op welk punt, op welk moment heeft u iets gelezen dat ook maar een zweempje democratie uitstraalt? Op eens in de 4 jaar te mogen stemmen na wellicht. Maar dat kwam nou toevallig in het bovenstaande niet voorbij.

AS heeft de oplossing indien de kiezers WEL democratisch vertegenwoordigd en geregeerd willen worden.

Reacties

Nog geen reacties op dit bericht.

Plaats een reactie

Recente artikelen

Meer lezen?